camperleven.nl
aanbod van 180 campers op camperleven.nl Terug naar het vorige scherm   Inloggen   Toevoegen aan favorieten   Klik hier om af te drukken   

www.camperleven.nl



Wat is GPS

Het Global Positioning System (GPS) bestaat uit 24 satellieten, die in 6 verschillende banen 2 maal per dag om de aardbol cirkelen. Drie van de 24 zijn actieve reserves (er worden dus 21 actief gebruikt). De banen van de satellieten staan op een hoogte van ongeveer 20.200 kilometer, en onder een hoek van 55 graden ten opzichte van de evenaar. Een GPS-satelliet 'ziet' en 'bereikt' op deze hoogte voortdurend ongeveer 42 procent van het aardoppervlak.
De satellieten zijn gelanceerd en worden onderhouden door het Amerikaanse Ministerie van Defensie (DoD). De eerste GPS satellieten werden gelanceerd aan het eind van de jaren zeventig.

GPS Techniek

Met de 24 satellieten is het mogelijk om wereldwijd een positie te bepalen in lengte, breedte en hoogte met een, onder ideale omstandigheden, nauwkeurigheid van 5 meter (nauwkeuriger kan mbv DGPS of WAAS).
Het systeem is gebaseerd op tijdmeting doordat de tijd gemeten wordt, dat het signaal nodig heeft om vanaf tenminste 3 zichtbare satellieten bij de ontvanger te komen. Met een vierde satelliet kan ook de hoogte worden bepaald waardoor een drie-dimensionale positie wordt verkregen.
Iedere satelliet zendt hiervoor continu een precieze timing-golfvorm en een navigatie-bericht uit. Deze bestaat uit satelliet-status, baangegevens en klokcorrecties. De gebruikte frequentie voor civiel gebruik is 1575.42 MHz.

Het satelliet-signaal is in hoge mate bestand tegen storing door weersinvloeden, van de aarde afkomstige radiosignalen en elektronische apparatuur. Een aantal grondstations zijn strategisch geplaatst om de satellieten te controleren en om de afstandsinformatie van het navigatiesignaal te verzamelen. Deze informatie wordt verwerkt op het hoofd controlestation voor het bepalen van de baangegevens welke daarna weer worden doorgegeven aan de
satellieten.

SA (Selective Availability)

Het Amerikaanse Ministerie van Defensie heeft er geen belang bij om iedereen van een uiterst nauwkeurige GPS-positie te voorzien. Het satellietsignaal werkt daarom met twee snelle, bi-fase, verschoven sleutelcodes: een beschermde code (P-Code) en een onbeschermde (C/A-Code).
Met deze dubbele-frequentie faciliteit worden de militairen met de P-Code voorzien van PPS (Precise Postioning System). Civiele gebruikers die slechts één frequentie gebruiken, ontvangen met de C/A-Code SPS (Standard Positioning Service).
Het bleek echter dat SPS veel nauwkeuriger is dan de amerikanen hadden verwacht. Daarom werd een variabele afwijking/fout geïntroduceerd die SA (Selective Availability) werd genoemd. Bij SA worden gecontroleerde fouten in de signalen (manipulatie van de atoomklokken en fouten in de gegevens van de banen) van de satellieten aangebracht.

Tijdens de golf-oorlog moesten de Verenigde Staten een groot aantal civiele GPS-ontvangers aanschaffen voor haar troepen en werd de SA gedurende het conflict uitgeschakeld. In juli 1991 werd SA echter weer geactiveerd.
De afwijking door SA is niet constant en in 99,99% van de gevallen zal de nauwkeurigheid voor civiele ontvangers binnen de 300 meter vallen en in 95% van de gevallen zelfs binnen 100 meter. Het is echter onbekend hoe SA het ontvangen signaal op een bepaald moment verstoord.

Door de toenadering tussen de supermachten is de "geheimhouding" omtrent het systeem afgenomen en bovendien heeft Rusland zelf een gelijksoortig systeem ontwikkeld, GLONASS.
Het Amerikaanse Ministerie van Defensie heeft dan ook recent een techniek ontwikkeld waarmee GPS regionaal, dus gebiedsafhankelijk, kan worden beïnvloed.
Hiermee is het mogelijk om in geval van crisis, in bepaalde gebieden de gebruikte C/A code alsnog te storen. Buiten deze gebieden wordt hiervan dan geen hinder ondervonden. Na de testfase van deze nieuwe techniek heeft het Ministerie van Defensie bepaald dat het GPS-signaal zonder SA, voor civiel gebruik geen nadelen oplevert voor de nationale veiligheid van Amerika. De SA is daarom uitgeschakeld.


zie ook onderweg:
-
-
-
-
- aantal zitplaatsen
- Antiekmarkt
- Beijing
- camperetiquette
- camperjargon
- CamperPech
- correcte zitpositie
- e-mail onderweg
- E10 vervangt Euro 95
- fietsen op de Veluwe
- handsfree bellen
- hunebedden
- mobisafe kluis
- Onderweg met de camper
- Oostenrijk
- regelgeving kinderzitjes
- reisziekte
- rijden in de winter
- rookverbod Zweden
- routes door Rivierenland
- te zwaar beladen
- TomTom GO
- Veilig onderweg
- verkeersborden
- voordelig tanken in Spanje
- wandelen in Limburg
- wandelpaden NL
- wat is een camperplaats
- watertank vullen
- zitplaatsen kampeerauto

zie ook navigatie:
- GPS instellen
- TomTom GO
 

Bron: www.bootelektro.nl

laatste wijziging: juli 2003



PowerSTAT.nl - Real statistics