camperleven.nl
aanbod van 126 campers op camperleven.nl Terug naar het vorige scherm   Inloggen   Toevoegen aan favorieten   Klik hier om af te drukken   

www.camperleven.nl



Le viaduc de Millau...

Op 16 december werd de rondweg rond Millau opengesteld voor het verkeer. Het gaat om een stuk van 33 km op de snelweg A75 Clermont-Ferrand - Béziers tussen de oprit van Engayresque en La Cavalerie. Op dit traject is enkel het viaduct van Millau betalend.

Dit viaduct boven de rivier de Tarn is 2460m lang, de pijlers zijn tot 343 m hoog en het brugdek is tot 270 m hoog. Het wordt meteen het hoogste viaduct ter wereld. De A75 die tot 1.100 meter hoog klimt, wordt de hoogst gelegen snelweg van Europa.

Toltarieven

Campers betalen: € 7,30 aan tolgeld en in de zomermaanden (juli en augustus): € 9,70











Afbeelding links toont de kassabon van € 7,30 voor een alkoof-camper (< 3500 kg). Het betrof laagseizoen.
Foto rechts boven toont een gezicht op de brug via de aanrijroute.
Foto rechts onder toont een van tolpoorten (noordzijde) van Millau.



Ervaring

De A75 is een prachtige weg vol met verradelijk bochten door het hoge deel van Frankrijk. In de winter is de kans op sneeuw hier groter dan op Autoroute du Soleil, maar daar staat wel tegenover dat het er minder druk is.

Technische details

In nauwe samenwerking met de Britse architect Foster realiseerde het Nederlandse ARCADIS het technisch ontwerp van de slanke constructie die bestand is tegen de voor deze streek kenmerkende hoge windsnelheden en sterke temperatuurschommelingen.

Teneinde het welzijn van het Millau-viaduct te garanderen, is namelijk een groot aantal observatiesystemen geïnstalleerd. Zo'n 200 sensors houden op belangrijke punten -pijlers, wegdek en tuien- nauwkeurig microvibraties en druk van buitenaf op het kunstwerk in de gaten. Ook kan de hygrometrie in het beton of de algemene temperatuur van het viaduct gemeten worden.

Met name het gedrag van de 154 tuien wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Zes van deze tuien (behorende bij de zogenaamde P3-pijler) worden zelfs in real time gevolgd. Dit procédé is al in november begonnen waardoor vanaf de eerste dag dat de brug in gebuik was, de software het onderscheid wist te maken tussen het 'normale' geluid dat bij het wegdek met voertuigen hoort, en geluid dat eventueel door andere oorzaken (vulcanische bewegingen, aardschokken) zou komen.


zie ook wegeninformatie:
- E10 vervangt Euro 95
- Onderweg met de camper
- op weg in Duitsland
- op weg in Frankrijk
- op weg in Spanje
- Verhoging maximumsnelheid
  

Bron: Industries et Technologies, no 92 / 17-12-2004; Le Monde, 14-12-2004

laatste wijziging: januari 2005



PowerSTAT.nl - Real statistics