camperleven.nl
aanbod van 180 campers op camperleven.nl Terug naar het vorige scherm   Inloggen   Toevoegen aan favorieten   Klik hier om af te drukken   

www.camperleven.nl



Kangoo: Een alternatieve vakantie auto...

van en door Ton Bergmans

Mijn nieuwe auto is een Kangoo Grande Volume geworden ( hiervoor had ik een Ford Courier).

Waarom deze ?

De auto is te gebruiken als een gewone stadsauto: hij kan in bijna elke parkeergarage, is overzichtelijk. Aan de andere kant is hij ruim 30 cm langer. De afstand vanaf de nek van het laadschot tot de achterdeuren is 200 cm en dat is ruim genoeg om in te slapen.

Ik heb een tweede vloer aangebracht op 30 cm hoogte, dan is de afstand tot de deuren 185 cm en nog steeds lang genoeg om te kunnen slapen. Onder deze vloer heb ik al mijn spullen. Een gedeelte van de vloer is verschuifbaar, zodat een strook van 30 cm "leeg" is om eventueel een fiets te kunnen plaatsen.






Veel "camper" bezitters schijnen als een hoge prioriteit een keuken in de auto te willen hebben. Ik niet, comfortabel slapen is voor mij belangrijker. Bij de laatste vakantie van ruim 3 weken hebben we slechts 4 dagen in de tent geslapen, zo gemakkelijk is slapen in de auto geworden en koken doe je toch gewoon buiten tenzij het regent, maar dan is het toch veel leuker om ergens te gaan eten een pizza of zo.

Slecht weer blijft een probleem op vakantie, hoe luxe je kamper ook is je zit dan binnen en je een staart te vervelen. Bij slecht weer heb ik twee opties:

1. Ik zet alleen de buitentent van een grote tent ( 2,5 bij 5 meter, een Kyam tent, erg aan te bevelen, snel op te zetten en stormvast (windtunnel getest) en parkeer de auto zodanig voor de tent dat het even over wippen is en slaap in de auto; zeker als we langer dan een nacht ergens blijven. Koken en een boek lezen doen we dan in de tent. Gaan we bijvoorbeeld boodschappen doen dan blijft de auto in de slaapstand.

2. Of ik zet een tent tegen de auto aan op. Dit is iets meer dan een halve koepel van een koepeltent. Vast aan de auto en via twee bogen aan de auto naar de grond. Dit is redelijk te doen zonder kletsnat te worden (want dat is nou juist het probleem als je een tent gaat opzetten) omdat van binnen uit gewerkt kan worden. Hij ligt namelijk opgerold in de auto, pak de tent uit de auto haak hem vast en rol hem uit terwijl ik er onder blijf staan.









Het idee om een tent tegen de auto aan te zetten is overigens niet nieuw meer, want ik heb gehoord dat in Duitsland al heel lang "bustenten" gemaakt worden.


De frisse lucht voorziening (en vooral geen muggen en zo) bij slapen in de auto vind ik erg belangrijk. Daartoe span ik voor raam van linker deur een gaas en voor de schuifdeur. De auto kan dan "doorwaaien" (een opening is niet voldoende).



Bij een Kangoo kan de ventilator aan in de accessoire stand en zou de auto geheel dicht kunnen blijven, ware het niet dat de ventilator minstens 3 ampère slurpt en de accu snel leeg is. Ik heb een losse ventilator die op een van de openingen van de "kachel" aansluit; veel lucht voor nog geen 0,5 ampère.

Groeten Ton Bergmans.
Ton, hartelijk bedankt voor je bijdrage!


zie ook zelfbouw:
-
-
-
- camper-zelfbouw
- Check je Fiat Ducato Chassis
- Dream Catcher
- Een kampeerauto is:
- RDW-keuring Navigator
- RDW: import & ombouw
- Unimog als camper
  

laatste wijziging: juli 2004



PowerSTAT.nl - Real statistics